TOPPEN

OPPSTART PÅ TOPPEN

Det er sikkert mange ting vi ikke husker å fortelle dere når barna skal begynne i stor avdeling. Enten ”du” starter opp i barnehage for første gang eller du skal flytte fra Lasseliten til Toppen. Håper dere bare spør om alt som synes uklart.

Her kommer litt info om avdelingen og noen tips til foresatte.

·        26 flotte barn på Toppen. Delt inn i tre grupper: 2019 barn «Løveungene» 9 barn. 2018 barn «Bamsegjengen»= 9 barn og 2017 barn «ABC-gjengen»= 8 barn. 6 ansatte herav en ped. medarbeider, 3 barnehagelærer og to barne-ungdomsarbeidere. Vi gleder oss til å ta imot barna deres 😊

·        Tilvenningstid: Det viktigste er en myk start og klare beskjeder! Hvor lenge skal barnet være i barnehagen? Hvor lenge skal foresatte være tilstede? Hvor mange er nødvendig? Dette er avhengig av barn. Dere får e-post hvor det står tidspunktet når barnet deres skal begynne. Har dere tenkt å begynne litt senere bare ta kontakt med oss.

·        Alle får en oppstartsamtale når de begynner på Toppen. Høstens foreldresamtale er valgfri. Gi beskjed hvis dere ønsker denne. Vårens foreldresamtaler er obligatorisk. Ved behov fra foreldrene eller barnehagen, settes det selvfølgelig av tid til flere samtaler.

·        Vi serverer lunsj hver dag i Lassebakken. Frokost må ta hjemmefra. Frokosten er fra kl. 8.30 til 9.00. Vi ber om at frokosttiden blir respektert. Dere kan komme før eller etter.

·        Et godt utvalg av sunn mat. Vi prøver å være flinke til å spise sunn mat. Viktig å tenke og snakke litt om sunn kost.  Dere legger det til rette for et sunt kosthold med mye matglede. vi serverer varm mat hver onsdag.

·        Nøtter, pinjekjerner og sterke parfymer er ikke lov pga. sterk allergi.

·        Private leker: Vi har ikke ha med dag i bhg. Men et overgangsobjekt på morgen, hvor barnet har følelsesmessig tilknyttet til, er helt greit. Det kan være en klut/kosebamse.

·        Hvilestund: De første ukene kommer barnet til å sove. Alle har behov for en pause. Ta gjerne med et lite kosedyr som kan ”bo” her på Toppen, ikke pledd eller puter. Hvilestund skjer i tre grupper (små-store) og er sammen med en voksen. Den voksne leser bok eller forteller eventyr og etterpå hører vi på eventyr/fortelling/meditasjonsmusikk.

·        Barna har hver sin egen drikkeflaske, husk å merke flasken. Pga. hygiene skal vannflasker tas med hjem til vask hver dag og tas med tilbake neste dag.

·        Bleier, våtservietter og sinksalve hvis barnet bruker dem.Solkrem tas med i barnehagen! Flott hvis dere smører barna før dere leverer om morgenen, så gjentar vi smøring i løpet av dagen. Husk å skrive navnet på!

·        Videre er det fint om dere har med litt skiftetøy til ”skifteposen” som henger på plassen. Det er kjempefint om dere tar en titt i posen innimellom. For shorts og votter trenger vi ikke samtidig! Viktig å merke tøyet.

·        Siste fredagen hver måned skal alt av klær/utstyr tas med hjem.

·        DHa alltid klær som passer sesongen. Barna trenger klær til alt slags vær. Vi har ikke lånetøy i Lassebakken.

·        Bursdagsfeiring er en stor ting på ”Toppen”.  Bursdager feires med flagg og sang. Barnet er med og bestemmer/lager krone. Videre velger barn en lek som skal lekes i bursdagsfeiringen. Alle barna får pinneis siste fredag i måned, for å feire de som har hatt bursdag.

·        Ved levering/henting er det viktig at man tar kontakt med en av personalet. Koselig med litt informasjon om dagen også. Håper dere respektere mobilforbud-skiltet som henger utenfor porten/gjerdet. «Du skal nå ha dagens viktigste møte».

·        Porten; det er de voksne som skal åpne og lukke portene og håndtere heisen.

·        Levering: Det er lurt å være i barnehagen til kl. 9.15 hver dag. For barnets beste er det fint hvis dere ringer hvis dere kommer litt senere. Da slipper dere å bli møtt av en stengt dør om vi er på tur! Fint om dere sier fra ved barns sykdom eller annet fravær.

·        Lassebakken stenger kl. 16.45. Det er viktig at dere kommer i god nok tid før barnehage stenger. Skulle dere være forsinket til henting, så må dere ringe og gi beskjed før barnehagen stenger. Også viktig å gi beskjed på forhånd når andre enn foresatte henter barnet.

·        Hettegenser under lek: Det er ikke ønskelig med hette-genser/jakke. Dette for å unngå at barna kan henge fast i hetta. Hetter må være avtakbare, helst med trykknapper.

·        Fotografering: Ikke lov med bilder av andre barn på nettet. Dere fotograferer kun ditt eget barn.

·        Vår viktigste arbeidsmåte er  å være autoritative voksne dvs voksne som er varme, tydelige og grensesettende. Vi ønsker å gi barna mye tid til lek fordi det er det viktigste for dem. vi har fokus på lek, språk, sosial og emosjonell kompetanse.

·        Helse-tillatelseskjemaer må leveres ved oppstart. De oppdateres hvert år.

·         Informasjon; dere vil få mail med månedsplan, månedsbrev, beskjeder og opplysninger som blir gitt. Følg med på disse.

·        Foreldremedvirkning: Vi ønsker en god og åpen dialog! Barnehagen skal arbeide i et nært samarbeid og i forståelse med foreldrene. Dette samarbeidet skal alltid ha barnets beste som mål. Det er dere foreldre som er de viktigste for ditt barns trivsel og utvikling, vi skal hjelpe til.

·        Ved sykdom. Syke barn bør holdes hjemme en periode for å hindre spredning av smitte til andre barn eller voksne. Vi følger råd fra Folkehelseinstituttet. Vurdering av allmenntilstand må alltid baseres på foreldres skjønn. Ved oppkast og diare ber vi om at barnet holdes hjemme i 48 timer i etterkant pga. smittefare. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal være feberfri.