Vedtekter/retningslinjer for opphold i Lassebakken barnehage
§1. Eierforhold;
Lassebakken barnehage er en stiftelse. Styret er virksomhetens øverste organ. Stiftelsen Lassebakken barnehagen har som formål å drive barnehage i Drammen kommune, den skal ikke ha sikte på økonomisk gevinst.
§2. Barnehagens formålsbestemmelse;
Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn som er forankret i menneskerettighetene.
Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.
Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og i læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.
Barnehagen skal drives i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter, vedtekter, fastsatt budsjett og årsplan for barnehagens pedagogiske virksomhet
§3. Barnehagens innhold
Barnehagen skal være en pedagogisk tilrettelagt virksomhet og skal drives i samsvar med ”Lov om barnehager”. Barne og Familiedepartementets ”Rammeplan for barnehager”, skal til enhver tid gi retningslinjer for barnehagens innhold og oppgaver.
§4. Foreldreråd/Samarbeidsutvalg
Etter § 4 i ”Lov om barnehager”, skal barnehagen ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg/styre. Foreldrerådet består av foreldre/foresatte til alle barna i barnehagen.
Samarbeidsutvalget består av representanter fra foreldrerådet , representanter fra de ansatte og styrer i barnehagen. Hver gruppe er likt representert. Stiftelsen Lassebakken barnehage ledes av Samarbeidsutvalget/styret.
§5. Samarbeidsutvalgets/styrets oppgaver
- Sørge for at vedtektene følges
- Godkjenne budsjett
- Behandle årsplan
- Foreslå endringer for vedtekter om nødvendig og godkjenne.
- Uttale seg om personalstruktur
- Behandle lederens innstilling til opptak av nye barn
- Bidra til ansettelse av ny daglig leder. Daglig leder innstiller og ansetter øvrige personale etter S.U.’ s godkjenning.
- I spesielle tilfeller vil S.U. ta avgjørelser om hvorvidt oppsigelser er gyldige og om oppsigelsestiden evnt. kan kortes inn.
- Styre foreldrekasse og sørge for gaver til ansatte etc.
- Bestille fotograf om ønskelig og ta ansvaret for oppfølging av dette og informasjon til foreldre.
- Lede dugnader
§6. Barnehagens utforming og arealutnyttelse
Lassebakken barnehage er godkjent for 44 plasser for barn i alderen 0-6 år. Barnehagens godkjente leke og oppholdsareal inne er 179,5 m2. Ute er detCa 2000 m2. Eierens vedtektsfestede norm for arealutnytting følger barnehagelovens retningslinjer som er 4m2 pr. barn over 4 år og 5,3m2 for barn under 3 år. Samarbeidsutvalget har ansvar for å følge barnehagelovens krav.
§7. Barnehagens åpningstid
Barnehagen holder åpent fra kl. 7.15 til kl. 16.45 hver dag, fem dager i uken. Barnehagen har stengt mellom jul og nyttår og tre dager i påsken, fra palmesøndag til skjærtorsdag, dette betraktes som den femte ferieuken. Lille julaften (23.12) stenger barnehagen kl. 14. Barnehagen er stengt fire uker i juli; 27 – 30. Barnehagen har fem planleggingsdager, som kommer fram i barnehagens årsplan
§8. Opptaksmyndighet
Daglig leder foretar opptak av barn i barnehagen.
§9 Opptaksrutiner;
Opptak av barn skjer hele året, men hovedsakelig ved samordnet opptaksprosess. Daglig leder kan tilby barnehageplass etter kapasitet utenom samordnet opptaksprosess. Barnehagen følger Drammen kommune sitt samordnet opptak. Søknad om opptak foretas elektronisk i «Vigilo», dette gjelder for alle barnehager i kommunen. Søknadsfrist 1. mars. Barnehagen får innsyn i sine prioriterte søknader tidlig i mars. Leder innstiller til opptak av barn etter barnehagens kriterier. Opptaket godkjennes av styret i barnehagen.
§11 Opptakskrets
Barnehagens opptakskrets er Drammen kommune og ved behov nærliggende kommuner
§12. Opptakskriterier:
Barnehagen er åpen for barn fra 10 måneder. Barn som er tildelt plass, får beholde plassen til utgangen av barnehageåret det år barnet fyller 6 år
.Følgende kriterier i prioritert rekkefølge gjelder innenfor opptakskretsen:
(1) Barn med nedsatt funksjonsevne og barn som det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde ledd
(2) Søsken av barn som har plass i barnehagen.
(3) Barn av ansatte, dersom dette er viktig for å få besatt stillinger / beholde ansatte i barnehagen.
(4)Daglig leder skal ved opptak av barn søke å få en balansert kjønns- og alderssammensetning i barnegruppen, samt ta hensyn til nærmiljøfaktorer; evnt hvem bor nærmest
Ved lik prioritet, etter kriteriene over, besluttes opptak ved loddtrekning som gjennomføres av en styrer representant og daglig leder
§13. Tildeling av plass
Tildeling av plass skal skje i samsvar med de fastsatte opptakskriteriene.Ved det årlige hovedopptaket skal alle søkere varsles skriftlig om hvorvidt og i hvilken barnehage de har fått tilbud om plass (kommunens ansvar). Søkerne skal orienteres om retten til etterfølgende begrunnelse for avgjørelsen etter § 4, retten til å klage etter §6 og klagefristen etter §9. Søkere som ikke har fått første eller andre ønske oppfylt vil bli satt på prioritert overføring ved neste års opptak.
§14 Klageadgang ved avslag på søknad om barnehageplass ved hovedopptak
Søkere som får avslag på søknad om barnehageplass og søkere som ved tildeling av barnehageplass verken får sitt første eller andre ønske om barnehageplass oppfylt, kan klage på avgjørelsen. Retten gjelder kun søkere som har søkt om barnehageplass innen søknadsfrist kommunen fastsetter etter barnehageloven § 16. For søkere med rett til prioritet etter barnehageloven § 18, er det også klagerett ved opptak som gjøres utenom de opptak kommunen har med søknadsfrist. Dette gjelder barn med nedsatt funksjonsevne og barn som det er fattet vedtak om etter nærmere bestemmelser i lov om barneverntjenester. Klagen må fremsettes skriftlig for kommunen og må nevne hvilken avgjørelse det klages over og de grunner klagen støtter seg til. Klagefristen er tre -3- uker fra det tidspunkt underretning om avgjørelsen er kommet fram til vedkommende søker. For den som ikke har mottatt underretning, løper fristen fra det tidspunktet vedkommende har fått eller burde ha skaffet seg kunnskap om avgjørelsen. Krav om begrunnelse etter § 4 avbryter fristen.
§15. Oppsigelse av barnehageplassen.
Det er to måneders oppsigelsestid på barnehageplassen,oppsigelsen gjelder fra den 1. i måneden. Hvis foreldre sier opp barnets plass etter 1. april, må det betales full oppholdsbetaling fram til sommeren (hvis man da ikke finner en som kan over plassen umiddelbart eller i løpet av denne perioden). Oppsigelse fra barnehagens side krever saklig grunn og skal skje skriftlig. Gjentatte mislighold vil kunne utgjøre et vesentlig mislighold. Ved vesentlig mislighold kan barnehageplassen sies opp med øyeblikkelig virkning. Ved utestående betaling på tremåneder mister man plassen.
§16. Oppholdsbetaling
Barnehagen følger maksprisen som settes nasjonalt.Søskenmoderasjon er regulert i forskrift om foreldrebetaling.Det skal gis minst en måned varsel til foreldrene ved endring av oppholdsbetalingen. Det betales for 11 måneder. Plassen skal være betalt innen den 1. hver måned.Purring sendes på mail etter 14 dager. Ytterligere oppfølging overlates til inkassoselskap. Ved mislighold av oppholdsbetalingen utover 2 måneder vil S.U. i barnehagen avgjøre om barnet får beholde plassen. Det skal også betales en fast sum i matpenger hver måned. Matpengene er fastsatt av s.u. og er ikke gradert. Hvis man skal være borte flere måneder så er det muligheter for å søke om fritak. Pr november 2022 er denne på 400kroner.Ved annet mislighold av plassen som for eksempel for sen avhenting, vil man etter gjentatte overskridelser miste barnehageplassen. Dette vil være en avgjørelse som tas av styret/s.u i barnehagen. Foreldre, som av en eller annen årsak kommer for sent, får en muntlig advarsel første gang, ved en ny hendelse kommer det en tilegg på fakturaen på 500kroner.. Dette vurderes etter skjønn.
§17. Barnets helse
Det skal gis beskjed til barnehagen hvis barnet er sykt eller er borte av andre årsaker. På grunn av smitte skal syke barn holdes hjemme. Om barnet ikke kan være ute og delta i aktiviteter på lik linje med de andre barna, skal det holdes hjemme. Ved tvilstilfeller avgjør personalet i barnehagen. Medisinering i barnehagen skal kun skje ved skriftlig avtale. Før barnet begynner i barnehagen skal det legges frem skriftlig erklæring om barnets helse. Dersom barnet har møtt til de ordinære undersøkelser på helsestasjon, kan slik erklæring gis av barnets foresatte.
§ 18. Dugnader
Barnehagen har to dugnader i året, dette er noe foreldre forplikter seg til å delta i. Hvis man absolutt ikke kan delta på de oppsatte dugnadsdagene , skal man pr. familie betale kr. 1000,00 . Dette kan justeres av styret for stiftelsen.
§19.Internkontroll
Barnehagen har internkontroll for å sikre at kravene i barnehageloven med forskrifter følges. Barnehagen bruker hms system via barn-nett.
§20. Taushetsplikt og opplysningsplikt
Enhver som gjennom sitt arbeid med barnehagen får kjennskap til forhold vedrørende barn/hjem, har taushetsplikt jfr. ”Forvaltningslovens § 13-13 f”. og skal underskrive et skjema vedrørende dette. Ansatte må også underskrive opplysningsplikt og avvergingsplikt, henvises lov om barnehager §45 og §46.
§21. Årsplan
Barnehagen gir hvert år ut en årsplan. Denne gir en oversikt over barnehagens mål, planer og rutiner. Årsplanen er for barnehageåret, og kommer ut i juni året før nytt barnehageår.
§23. Vedtektsendringer
Styret i barnehagen kan foreta endringer i barnehagevedtektene. Endring kan gjennomføres med alminnelig flertall i styret. Slik endring skal varsles skriftlig med minst to måneders frist før iverksettelse.
Revidert av su: 09.11.2022