Årsplan 2023- 2024

LASSEBAKKEN BARNEHAGE - ÅRSPLAN 2023/2024


ÅRSPLAN FOR LASSEBAKKEN BARNEHAGE 2023 /2024

 

Årsplanen er personalets styrings- og arbeidsdokument, og er et arbeidsredskap for barnehagepersonalet, og dokumenterer barnehagens valg og begrunnelser. Årsplanen gir informasjon om barnehagens pedagogiske arbeid.

Den skal vise hvordan barnehagen vil arbeide for å omsette rammeplanens formål og innhold, samt barnehageeierens lokale tilpasninger til pedagogisk praksis.

Barnehagens arbeid blir styrt av Rammeplanen for barnehager og Lov om barnehager.

Presentasjon av barnehagen

Lassebakken barnehage er en stiftelse (fra 1987) hvor styret i barnehagen er SU. Det består av to foreldre, valgt av foreldrerådet, og to personale fra barnehagen hvorav den ene er daglig leder.

Vi er en liten sentrumsnær barnehage med 40 barn fra alder 1-6 år som holder til i «en grønn lunge» på Strømsø i Drammen, rett nedenfor Strømsøåsen. Barnehagen har lett tilgang både til marka, byen og elva.

Vi er inndelt i to avdelinger;

Lasseliten - som består av 15 småbarn for barn fra 1 – 3år, og Toppen som består av 25 barn fra 3 - 6 år. Vi er en allmenpedagogisk barnehage og vår visjon er: «Liten og trygg, stabilitet, varme og humor».

Våre satsninger og fokusområder

I Lassebakken barnehage har vi fokus på å gjøre  barna trygge i seg selv  og ha god livsmestring . Vi ønsker at de ut fra sine egne forutsetninger blir  sosialt velfungerende, samtidig blir et godt medmenneske i et inkluderende miljø.  

Ved å ha fokus på lekens egenverdi viser forskning av man bidrar til å bedre barns psykiske helse på lang sikt. Derfor ønsker vi å prioritere leken. Vi jobber aktivt med å fremme/styrke barnas psykisk helse, språk og bevegelsesglede og livsmestring gjennom lek.

Hos oss skal hvert barn utifra sitt ståsted få god sosial kompetanse og livsmestring i et inkluderende fellesskap. Vi skal hjelpe barna å regulere følelser, samt mestre sosiale utfordringer.

Rammeplanen for barnehager sier at barnehagen skal ha en helsefremmende og forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing. Om et barn opplever krenkelser eller mobbing, må barnehagen håndtere, stoppe og følge opp dette. Derfor er det viktig å jobbe kontinuerlig med barnas psykososiale barnehagemiljø.

Lassebakken er med på regional kompetanseordning (rekomp) som har fokus på inkluderende fellesskap med søkelys på ansattes møte med barna. Leken som en inkluderende arena, er det vi mest har fokus på gjennom rekomp.

Barnehagens samfunnsmandat og formål;

«Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Lek, omsorg, læring og danning skal ses i sammenheng.» - Rammeplanen for barnehager.

”Barnehagen skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem.” (Lov om Barnehage §1 Formål).

Vårt hovedmål;

Vi ønsker trygge barn som ut fra sine forutsetninger blir selvstendige og mestrer og deltar i fellesskapet. 

Vårt viktigste arbeidsverktøy;

Barnehagens viktigste arbeidsverktøy er de voksne. Forskning viser at den beste voksenstilen for barn er å være en autoritativ voksen. Vi skal være varme og grensesettende.Vi skal være deltagende og nærværende voksne som ser og lytter, og er sensitivt og emosjonelt tilstedeværende.

De ansatte skal være anerkjennende og bruke utviklingsstøttene kommunikasjon, og sette ord på det som skjer i samspillet.  Kjærlighet, trygghet og forutsigbarhet er viktige faktorer som ansatte i Lassebakken skal fremme.

Vi skal ha et helhetlig syn på læring, og ha et positivt barnesyn og at barndommen har en egenverdi. Siden vi tenker at leken er det viktigste barn skal drive med, må vi ha aktive voksne som  er tilstede i lek.

SLIK JOBBER VI MED INNHOLDET I RAMMEPLANEN;   

  • Omsorg

Omsorg er en forutsetning for barnas trygghet, trivsel, utvikling av empati og nestekjærlighet. Barna skal få mulighet til å utvikle tillit til seg selv og andre. I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert samt få den hjelp og støtte de har behov for. Vi skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barn og barn, og personalet og barn. Dette gir grunnlag for trivsel, glede og mestring.

Vi skal være gode rollemodeller for barna, sette ord på det som skjer i omsorgsituasjoner, bruke speiling aktivt og støtte barna. Speiling betyr at barna ser seg selv gjennom våre øyne og handlinger,  og hvordan vi oppfatter de. Vi arbeider kontinuerlig for et miljø som ikke bare gjør barna til mottakere av omsorg, men som også verdsetter barnas egne omsorgshandlinger.

Trygghet er en viktig forutsetning i omsorgen

 

  • Lek

I Lassebakken barnehage har leken en sentral rolle og har en egenverdi i seg selv. Alle barn er lekne av seg, og å leke er en naturlig del av barnets liv. Leken skal være indremotivert, og ha utgangspunkt i det barnet selv ønsker å leke.

Forskning viser for å styrke barns psykiske helse må de leke mye med det de selv ønsker å leke med.

Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.

Læringen som skjer i leken er ubevisst for barnet selv; livsmestring, kreativitet, språk, bearbeide følelser og inntrykk, ta andres perspektiv, dette er deres verden. Den sosiale rolleleken er det viktigste barna skal få med seg i barnehageårene; språk, sosial tilpasning og selvregulering. Forskning viser at lek er den viktigste måten å gjøre barn forberedt til skolestart. Derfor er leken viktig hos oss, og en naturlig del av hverdagen vår.

  • Danning

Danning er noe som skjer gjennom hele livet. Danningsprosessen handler om at barn skal få kunnskap, utvikle holdninger (toleranse og respekt) og verdier i samspill med andre. Det er viktig at vi i barnehagen møter barnet med respekt, annerkjennelse og interesse. På den måten styrker vi barnets selvfølelse på at «jeg er god nok som jeg er» «jeg er interessant». Vi ønsker å gi barnet en god selvfølelse slik at de kan stå opp for seg selv, men samtidig forstå og respektere andres behov og ønsker.

Barnehagen skal støtte barna i å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverdenen og bidra til å legge grunnlag for modig, selvstendig og ansvarlig deltakelse i demokratiske fellesskap.

Utvikling av selvet er viktig, og vi jobber aktivt med selvhevdelse, samtidig gi plass til de ulikhetene vi er og har. Det er en viktig verdi at alle skal få være seg, og alle skal bli respektert for den de er og føle seg inkludert.

  • Læring

Vi lærer best når vi synes noe er gøy, spennende, gir oss mestring og i et inkluderende fellesskap. Vi lærer gjennom lek.  Tryggheten er en forutsetning for all læring. Hjerneforskning viser at vi husker bedre det som vekker positive følelser.

I vår barnehage har vi et helhetlig læringssyn, det vil si at vi tenker at barn lærer via alt barnet gjør, ser, hører og opplever.

Hele vår hverdag og alle hverdagsaktiviteter er en læringsarena for barna. Voksne skal ta barnas interesser på alvor og videreutvikle de sammen med dem, samt være gode rollemodeller i sosiale relasjoner og ha filosofiske undrende samtaler med barna. Vi skal støtte barns nysgjerrighet og kreativitet.

 

  • Vennskap og fellesskap

I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap.

Vennskap er betydningsfullt for å fremme psykisk helse. Dette gir trygghet, varme og glede. Barnehagen skal bruke mangfold som en ressurs i det pedagogiske arbeidet og støtte, styrke og følge opp barna ut fra deres egne kulturelle og individuelle forutsetninger.

I barnehagen vår vil vi at alle skal oppleve vennskap og gode relasjoner derfor jobber vi for et inkluderende fellesskap. Vi skal legge til rette for gode opplevelser sammen. Tilhørighet og følelsen av å bety noe er en viktig i fellesskapet. De skal få erfaringer på at de er viktige for andre og for fellesskapet. Barnehagen skal ha et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø.

 

  • Kommunikasjon og språk

Alle barn skal få god språkstimulering gjennom barnehagehverdagen, og alle barn skal få delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.

Den verbale kommunikasjonen er ord, begreper og lyder vi bruker i kommunikasjon med andre mennesker.

Den nonverbale kommunikasjonen vår er det vi kommuniserer til andre via kroppen vår, ansiktsuttrykk, mimikk, tonefall og gester.

Et godt språk er et verktøy vi trenger å ha med oss hele livet, derfor er det viktig for oss at barna i Lassebakken barnehage får fylt opp sin «språkbagasje» på best mulig måte. Forskning viser at menneskehjernen påvirkes mest de første 6 leveårene.

  • Barns medvirkning

Barns mulighet til medvirkning handler i stor grad om voksnes selvinnsikt, forståelse og holdninger til barn. Medvirkning krever refleksjon fra oss voksne, og at vi er vare for barnas ønsker og behov. Vi ønsker å oppmuntre barna aktivt til å gi uttrykk for sine tanker og meninger.

Barnehagen skal legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Vårt barnesyn er at barn er unike, inkluderende og kunnskapsrike som vi voksne skal lytte til. Små barns nonverbale språk krever voksne som leser og registrerer kroppspråk og følelsesuttrykk, slik kan de delta i medvirkning over sin egen hverdag.

Fagområder

De syv fagområdene gjenspeiler områder som har interesse og egenverdi for barn i barnehagealder, og skal bidra til å fremme trivsel, allsidig utvikling og helse. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng, og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold.

I rammeplanen finner vi syv fagområder som alle barn i barnehagen skal få opplevelser og erfaring med. I Lassebakken vil fagområdene svært ofte være til stede samtidig og gli over i hverandre; i hverdagsrutiner, lek, prosjekter, samlinger, turer og aktiviteter. De fremmer barns læring og sikrer et variert og allsidig pedagogisk innhold i vårt arbeid

Her er de syv fagområdene og under en link hvor man kan lese mer om hvert enkelt;

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/

 

Progresjon

Progresjon i barnehagen innebærer at alle barn skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser.  

Barnehagens digitale praksis;

Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn.

Vi velger og ikke fokusere på å ha mye digitalt da vi opplever at barn møter dette ellers mye i sin hverdag. Vi i Lassebakken bruker digitale verktøy for støtte når andre verktøy ikke strekker til. Vi bruker det for å tydeliggjøre det pedagogiske arbeidet som foregår i barnehagen, og vi bruker det for å dokumentere med bilder.

Overganger og oppstart;

Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Derfor har vi vår egen tilvenningsplan både for nye barn til barnehagen, og barn som skal fra småbarnsavdelingen til storbarnsavdelingen.

Hovedelementene i tilvenning er god dialog, god tid, barns medvirkning, individfokus og trygghetsirkelen. Vi er opptatt av at dere foreldre skal få være en viktig pådriver i barnas oppstart.  Vi voksne skal være rolige, åpne og følsomme ovenfor det nye barnet og foresatte fordi dette ofte er barnets første møte med noen ukjente.

 

Overgang barnehage – skole

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og eventuelt skolefritidsordning. Vi følger kommunens rutiner for overgang til skolen, og legger vekt på at alle barn skal få besøke sin skole i barnehagetiden.

Tilrettelegging av det allmennpedagogiske tilbudet etter barns behov og forutsetninger

Barnehagen skal tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger, også når noen barn har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder.

Barnehagen skal etter beste evne sørge for at barn som trenger ekstra støtte tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud. Det er viktig for oss å gi alle barn like muligheter og skape et positivt miljø for hvert enkelt barn. I noen tilfeller kan vi ha behov for ekstra hjelp og veiledning. Da har vi andre faggrupper vi kan kontakte.

 

SAMARBEID MED BARNETS HJEM

Barnehagen skal legge til rette for foreldresamarbeidet og god dialog med foreldrene. Foreldresamarbeidet skal både skje på individnivå, med foreldrene til hvert enkelt barn, og på gruppenivå, gjennom foreldrerådet og samarbeidsutvalget. For oss er det viktigste i et godt foreldresamarbeid; åpenhet, trygghet og god dialog. Vi tilbyr minst to foreldresamtaler i året, men vi tar gjerne fler om det ønskes. Dagens viktigste møte er ved levering og henting. Her kan vi utveksle informasjon som gir barnet den beste mulighet for å få en god dag/kveld.

Samarbeid med lokalmiljøet

 Vi bruker tilbudene som blir sendt oss og deltar aktivt i det lokale miljøet. Vi synes det er viktig at barna blir kjent med området og de tilbud vi har. Noen av tilbudene vi bruker er:

  • Knutepunkt Strømsø
  • Union scene/kulturskolen
  • Drammens bibliotek
  • Skøytebanen
  • Drammens museum
  • Strømsgodset kirke

 

Forebyggende tjenester og faggrupper

Barnehagen samarbeider med mange forebyggende tjenester, de fleste går under «Knutepunkt Strømsø» som er et felles samlingspunkt for PPT, Barnevernet, Helsestasjonen, kultur, kirkens bymisjon, familieteamet og flere som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.

Andre fagmiljøer

Vi samarbeider tett med andre barnehager gjennom ledermøter for både private og kommunale barnehager, kurs i samarbeid med høgskoler og universitet. Vi er opptatt av å utvikle oss og lære, derfor ser vi det som viktig å samarbeide med andre fagmiljøer slik at vi kan gi barna best mulig tilbud.  

Barnehagen er aktivt med i regional kompetanseordning for de private barnehagene i Drammen, som har samarbeid med USN. Inkluderende fellesskap er hovedmålet for denne ordningen.

Planlegging, vurdering og dokumentasjon

Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes. Barn og foreldre har rett til medvirkning i disse prosessene. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. For å oppnå dette skal barnehagen være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Vi har både systematisk og mer spontan planlegging av det pedagogiske arbeidet vårt gjennom dagen og våre ulike møtearenaer.

 

Vi vurderer og reflekterer daglig over vårt pedagogiske arbeid. Vi vurderer månedsplan og andre aktiviteter på våre møter, og tar i mot tilbakemeldinger fra barn, foreldre og våre samarbeidspartnere.  Vi dokumenterer vårt arbeid gjennom vår årsplan, våre månedsbrev og barnas permer. Vi dokumenterer også innad i gruppa og våre egne evalueringer. Samt av bruker vår nettside og facebook.